چرا باید خارج از چهارچوب فکر کنیم؟

چرا باید خارج از چهارچوب فکر کنیم؟

خارج از چهارچوب فکر کن. زمانی که فهمیدم این شعار برای سایت انتخاب شد خیلی تعجب کردم یعنی چه؟ چرا یک سایت آگهی فروش باید چنین شعاری انتخاب کند؟ و بعد از چند دقیقه فکر کردم به خاطر اینکه بیشتر آگهی های اجناس استوک و بدون جعبه این شعار انتخاب شد. تا اینکه در فرصتی از مدیر پروژه در این باره پرسیدم. جوابش خیلی فرق میکرد!

او به من گفت منظور ما این است که به راه حل های جدید فکر کن تا گرفتار روزمرگی نشوی!!!

روزمرگی، واقعا چرا به این موضوع فکر نکرده بودم؟ تفاوت من با او در همین بود او مدام ایده های جدیدی داشت پروژه های جدیدی راه اندازی میکرد پروژه هایی که شاید خیلی مهم به نظر نرسند ولی وقتی دقت میکنی، می بینی چقدر میتواند مهم باشد.

خارج از چهارچوب فکر کردن یعنی حل مسائل با روشی متفاوت برای رسیدن به نتیجه خیلی بهتر. شاید در ابتدا کمی هزینه داشته باشد که همین موضوع اولین تلنگر به روزمرگی ماست.

این طرز تفکر، فواید زیادی دارد که برخی از آنها را لیست میکنم و امیدوارم آنها را بخوانی و خودت به این نتیجه برسی که آیا برای تو هم این تفکر مفید هست یا نه؟

فواید خارج از چهارچوب فکر کردن:

  • کار با کیفیت تری را ارائه میدهید.

فرض کنید شما یک شرکت کوچک دارید هزینه ها بسیار بالاست و همواره باید در خرج کردن محتاط باشید این ساده ترین و معمولی ترین راه حل است مغز ما راحت آن را میپذیرد و حالا تصور کنید ناهار رایگان کارکنان، عصرانه رایگان، هزینه لباس فرم و چند مورد که دغدغه کارمندان است را جزء هزینه های همیشگی محاسبه کنید و در مقابل از کارمندان تان کار خوب را مطالبه کنید. نتیجه کدام شرکت بهتر است؟

به هرحال کارمند شما در اول هر ماه حقوقش را دریافت میکند کار خوب یا بد ارائه ندهد فرقی برایش ندارد و تنها زمانی به این موضوع اهمیت میدهد که مجموعه شما بهتر از جاهای دیگر باشد.

کارمند بهتر کار میکند مشتری راضی تر از قبل است و اگرچه هزینه اولیه حدود ۲ برابر است ولی بعد از گذشت یک یا ۲ سال پیشرفت شما بیش از ۵ برابر خواهد بود.

  • به شما کمک میکند تا دیده شوید.

برای اینکه سریع دیگران شما را بشناسند باید کارهای بهتر و متفاوت تری را انجام دهید. خلاق ترین شرکت های دنیا، دیدگاه های غیرواقعی را واقعی کردند مانند استیوجابز و چرا دور برویم در همین ایران خودمان، شرکت الکتروکویر یزد. یک شرکت تولید لامپ که محصولاتش با کیفیت شرکت زیمنس آلمان برابری میکند. یک تولید در کویر در یک شهر بسیار دورتر از پایتخت.

جایی که شاید به سختی میتوانست متخصصان حرفه ای را دور خود جمع کند ولی مدیرعاملش خلاف این فکر کرد و با خود گفت در شهری کویری کارخانه ای میسازم که متخصصان حرفه ای برای کار درآن از تهران به آنجا کوچ کنند و حتی بالاتر شرکتی مانند زیمنس این کارخانه را نماینده رسمی خود در خاورمیانه معرفی کند.

  • با تغییرات دنیا سازگار بمانید.

همیشه دنیا در حال تغییر است و در کشور ما بیشتر. تغییر سیاست، تغییرات اقلیمی و تغییرات تکنولوژی. همه اینها باعث میشود که در کار و یا زندگی ما مشکلاتی ایجاد شود ولی وقتی مغز ما عادت میکند به یافتن راه حل های جدید، این تغییرات را راحتتر می پذیرد و در نتیجه سریعتر با تغییرات همراه میشویم و زندگی خود را به ثبات نسبی میرسانیم.

با این طرز تفکر، در خرید مایحتاج کار و زندگی هم موثر است فرض کنید که پزشک یک آزمایشگاه هستید گاهی اجاره یک دستگاه میتواند شما را از بحران نجات دهد. و یا اینکه کسری بودجه خود را میتوانید با خرید یک دستگاه بدون ضمانت تامین کنید کافیست که از یک مشاور متخصص دستگاه کمک بگیرید و از صحت دستگاه مطمئن شوید.

میتوانید دستگاه خود را با یک دستگاه دیگر، معاوضه کنید و بسیاری از راه حل های دیگر. اما قبل از همه اینها باید یک بستری باشد تا راحت تر بتوانید دیدگاه خود را پیدا کنید و ما امیدواریم که بستر بی باکس بتواند به شما کمک کند.