دستگاه ژل داک

دستگاه ژل داک

دستگاه ژل داک که با نام های سیستم تصویر ژل ، سیستم مستند سازی ژل ، یا ثبت تصویر ژل نیز شناخته می شود از دستگاه های آزمایشگاهی می باشد که از آن در آزمایشگاه های زیست مولکولی به منظور تصویر برداری و مستند سازی نوکلئیک اسید و پروتئین یا ژل های آگارز یا اتیدیوم بروماید استفاده می شود .

رنگ کردن این دستگاه ژل داک اغلب اوقات با اتیدیوم بروماید یا دیگر فلوفور ها نظیر SYBR Green صورت می گیرد . معمولا ، در دستگاه ژل داک یک دستگاه ترانس ایلومینیتور نوری ( UV ) ، یک هود یا یک اتاقک تاریک به منظور حفاظت از منابع نوری خارجی و محافظت از کاربر در برابر معرض گذاری با UV ، و یک دوربین CCD یا CMOS به منظور ثبت تصویر ، دیده می شود . از بین تولید کنندگان مهم دستگاه ژل داک می توانSyngene  ، Vilber Lourmat  ، UVP و Biorad را نام برد . اخیرا کمپانی های چینی نیز با ساخت سیستم های ارزان با کیفیت پایین به بازار وارد شده اند .

مدل هایی تولید کننده ی تصویر دارای قابلیت های اضافه به منظور به کار گیری فلورسانس و کمی لومینسانس با دوربین های خنک شده تا دمای-۵۷ درجه ی سانتیگراد ، می باشند . سایر امکانات پیشرفته شامل چاپ فوری تصویر بر روی دوربین و امکان اتصال به یک شبکه ی وای فای به منظور کنترل به وسیله ی دستگاه های تبلت و تلفن های هوشمند همراه می شود .

به منظور مشخص سازی ویژگی های پروتئین ها ، DNA و حتی مولکول های کوچک می توان از ژل ها استفاده کرد . در رابطه با DNA ، می توان از ژل ها به منظور مشخص سازی توالی ، جدا سازی یا آماده سازی استفاده کرد و تصویر برداری و مستند سازی برای تمامی این کاربرد ها لازم می باشند . توسط به کار گیری سیستم های مستند سازی و تصویر برداری مدرن ، آن ها می توانند بسیار دقیق نیز باشند . محصولاتی موجود شامل همه در یکی ( all in one ) ، ابزار ها و نرم افزار می شود . هنگام گزینش یک دستگاه ژل داک ملزومات تحقیقاتی خود را در نظر داشته باشید . برای یک کاربرد ساده ، یک سیستم ساده ی فاقد تمامی قابلیت های پیشرفته ممکن است به صرفه ترین انتخاب باشد ، در حالی که برای کاربرد های پیشرفته تر و تخصصی تر بایستی امکانات پیشرفته تر و نرم افزار آنالیز کننده را مد نظر داشت .

دستگاه ژل داک

کاربرد های متنوع دستگاه ژل داک

  • میل های ترکیبی آنتی بادی پلی کلونال و مونو کلونال
  • ژل و تصویر برداری از بلات
  • شمارش کلنی ها
  • ارزیابی ایمنی
  • آشکار سازی هم زمان پروتئینی
  • الکتروفورز دو بعدی
  • مشخص سازی کمیت پروتئین
  • مشخص سازی ویژگی تغییر بعد از ترجمه

انواع گوناگون دستگاه های ژل داک

دستگاه ژل داک مورد نیاز یک آزمایشگاه بستگی به کاربرد آن و روش آشکار سازی دارد .

کمی لومینسانس : به شکل کلی برای بلات وسترن به کار گرفته می شود ، اتیدیوم بروماید ( UV) دیجیتال / CCD ، کمی لومینسانس ، فلورسانس سه رنگ ، دنسیتومتری و آشکار ساز های نور مرئی به این منظور به چشم می خورند که نتایج کمی ( مقداری ) باند های پروتئینی و نوکلئیک اسیدی ، بلات های نقطه ای و میکروپلیت ها را ثبت کنند .

رادیوگرافی فیلم خودکار : برای رادیو ایزوتوپ ها استفاده می شود .

لیزر : کاربرد های فلورسانس هم زمان ، تعیین کمیت دقیق و بسیار حساس برای رادیو ایزوتوپ ها ، و انعطاف پذیری در انتخاب فیلتر های انتشار ، شامل فیلتر های سفارشی برای رنگ هایی همانند با رنگ های Cy .

مالتی پلکس : آشکار سازی و تصویر گرفتن از چندین سیگنال فلورسانت به شکل هم زمان در آزمایش هایی مشابه و / یا آشکار سازی سیگنال های لومینسانسی ، رنگ سنجی و رادیو ایزوتوپی .

Phosphoimager ها : بالا بردن میزان حساسیت در رابطه با کاربرد های فلورسانسی هم زمان و رادیو ایزوتوپ ها ، و انعطاف پذیری در گزینش فیلتر های انتشار همانند با فیلتر های سفارشی .