راهنمای خرید فشارسنج دیجیتالی

راهنمای خرید فشارسنج دیجیتالی

راهنمای خرید فشارسنج دیجیتالی :

زمانیکه قلب، خون را درون رگ ها پمپاژ می‌کند، فشار در سمت رگ ها زیاد می‌شود و زمانیکه قلب بین دو ضربان استراحت می‌کند، فشار کم می‌شود. در واقع فشار سیستول و دیاستول نیز معرف همین دو فشار هستند.
فشار خون بالا یک به عنوان یک قاتل خاموش شناخته شده است که ممکن است بدون هیچ نشانه ای از قبل بروز کند. طبق تحقیقات انجام شده، به طور میانگین یک نفر از هر سه نفر فرد بالغ مبتلا به فشار خون بالا می‌باشد. فشارخون بالا می‌تواند به سکته فلبی و مغز منجر شود. مواردی که می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به فشارخون شود شامل: سیگار و قلیان، کم تحرکی، چاقی و تغذیه نامناسب می‌باشد.

فشارسنج های دیجیتالی در دو نوع بازویی و مچی در بازار وجود دارند که در ادامه به بررسی هریک از آنها می‌پردازیم.

فشارسنج های دیجیتالی بازویی:

در این مدل از فشارسنج ها، کاف دستگاه به صورت اتوماتیک باد می‌شود. بیشتر این مدل فشارسنج ها دارای نشان دهنده high risk (ریسک بالا) هستند. به این صورت که اگر نتیجه فشارخون شخص از حد نرمال بالاتر باشد، به شخص هشدار می‌دهند.
بعضی از این مدل فشارسنج ها امکان این را به بیمار می‌دهند تا نتیجه را با پزشک به اشتراک بگذارند. بعضی دیگر از مدل های این نوع فشارسنج امکان ذخیره کردن اطلاعات دو یا چند کاربر را به شما می‌دهند که این خاصیت در حقیقت می‌تواند این فشارسنج را به فشارسنجی برای خانواده تبدیل کند.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید قبل از خرید فشارسنج های بازویی به آن توجه داشت، انتخاب سایز کاف می‌باشد. شما باید برای خرید این مدل دستگاه ها سایز کاف را با اندازه بازوی خود تطبیق دهید تا بتوانید خرید مناسبی داشته باشید.

فشارسنج های دیجیتالی مچی:

این نوع فشارسنج ها تمام اتوماتیک هستند و کاربری ساده ای دارند اما با این حال نسبت به فشارسنج های بازویی دقت کمتری دارند.
از ویژگی های این نوع فشارسنج می‌توان به سبک بودن و قابل حمل بودن آن‌ها اشاره کرد. از از آنجا که این فشارسنج ها در قسمت مچ دست متصل می‌شوند، حساسیت بیشتری هم نسبت به نحوه قرارگیری دست وجود دارد.

در ادامه این مطالب به تعدادی از ویژگی های قابل توجه برای خرید فشارسنج دیجیتالی اشاره می‌کنیم.

دقت اندازه گیری:

دقت اندازه گیری دستگاه های فشارسنج دیجیتالی به رعایت شیوه درست اندازه گیری فشارخون بستگی دارد. تکان خوردن دست در هنگام اندازه گیری فشارخون یکی از رایج ترین خطاها در اندازه گیری فشارخون است. بعضی از مدل های دستگاه های فشارسنج دیجیتال دارای سنسور تشخیص ثابت بودن بدن است. یکی دیگر از مواردی که موجب بروز خطا در اندازه گیری فشارخون می‌شود، نحوه بستن کاف است. جهت قرار گرفتن کاف بر روی بازو و یا شل و سف بودن آن بر روی نتیجه دستگاه فشارسنج تاثیر می‌گذارد.

حافظه فشارسنج:

حافظه را می‌توان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین امکانات دستگاه‌های فشارسنج نام برد. از آن‌جا که فشارخون در طول روز بر اثر عوامل مختلفی از جمله خوابیدن، غذا خوردن، استرس، مصرف دخانتیات و… تغییر می‌کند، بنابراین برای پیگیری اندازه دقیق فشارخون باید در ساعات مختلف روز اندازه گیری را انجام داد.
امروزه بیشتر فشارسنج ها دارای حافظه هستند. شما باید قبل از انتخاب فشارسنج مشخص کنید که دستگاه برای چه تعدادی از افراد قرار است مورد استفاده قرار گیرد. حافظه بعضی از فشارسنج ها به این صورت است که برای افراد مختلف لیست مجزایی در نظر می‌گیرد که نتایج تست های اعضای خانواده با هم دیگر اشتباه نشود.

قابلیت میانگین‌گیری:

فشارخون انسان در ساعت های مختلف شبانه روز تغییر می‌کند، بنابراین می‌توان گفت میانگین فشارهای ثبت شده در حافظه دستگاه عدد قابل استنادتری برای شخص و پزشک است. معمولا بیشتر فشارسنج هایی که دارای قابلیت میانگین‌گیری هستند، از همه فشارهای یک شخص یا از سه فشار آخر اندازه‌گیری شده میانگین‌گیری می‌کنند. اما این موضوع در برخی از فشارسنج های پیشرفته تر به این صورت است که فشارها را به دو بخش صبح و شب تقسیم بندی کرده و میانگین آن‌ها را جداگانه محاسبه می‌کنند.

اندازه کاف فشارسنج:

در فشارسنج های مچی، کاف به خود دستگاه متصل است اما در فشارسنج های بازویی کاف دستگاه به وسیله یک شلنگ پلاستیکی به فشارسنج وصل می‌شود. اندازه نامناسب کاف موجب بروز خطای اندازه گیری می‌شود. فشارسنج های مچی عموما اندازه مشخصی دارند و برای همه قابل استفاده است. اما دوربازوی افراد ممکن است تفاوت زیادی با هم داشته باشند. به همین خاطر کاف فشارسنج های بازویی در اندازه های مختلفی ارائه می‌شود. در نظر داشته باشید که سایز استاندارد کاف فشارسنج های بازویی بین ۲۲تا ۴۲ سانتی‌متر است.

راهنمای خرید فشارسنج دیجیتالی

تشخیص آریتمی و ضربان قلب:

همه فشارسنج ها ضربان قلب را اندازه گیری می‌کنند اما همه آن‌ها نمی‌توانند نامنظمی ضربان قلب را تشخیص دهند. ضربان نامنظم قلب که به آن آریتمی نیز گفته می‌شود می‌تواند از نشانه های بیماری قلبی باشد. افرادی که آریتمی دارند ممکن است خودشان از آن آگاه نباشند. نکته قابل توجه این است که بعضی از فشارسنج‌ها می‌توانند فاصله بین ضربان‌های قلب را با یکدیگر مقایسه کنندو در صورتی که این فاصله تغییر کند، آن را به عنوان آریتمی در نظر می‌گیرند.