راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی

راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی

راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی:

کنترل عفونت یکی از مسائل مهم در حیطه ی پزشکی و دندان پزشکی می باشد. برای رسیدن به این هدف می توان از فورها و محلول ها استفاده کرد اما این موارد تاحدودی وسایل را ضدعفونی می کنند به طوری که می توان گفت به کارگیری از روش ها و سایر دستگاه ها  به معنای استریل نبودن تجهیزات شماست. اتوکلاو دستگاهی است که با استریل کردن تجهیزات پزشکی ، دندان پزشکی ، آزمایشگاهی و … کمک شایانی در جلوگیری از برئز عفونت ها و ازبین بردن میکروب های تجهیزات می کند.

الف) انواع کلاس‌های اتوکلاو:

 اتوکلاو ها براساس توانایی هایی مثل استریل کردن مواد و شرایط لازم استریلیزه به سه کلاس N, S, B تقسیم‌بندی می شوند که در ادامه به توضیح مختصر آن ها خواهیم پرداخت:

کلاس N اتوکلاو

این کلاس پمپ وکیوم لازم برای ایجاد جریان بخار را ندارد. درنتیجه قادر به استریل کردن مواد و وسایل درپوش‌دار نیست پس تضمینی هم در مورد استریل شدن این نوع مواد وجود ندارد. علاوه بر این کلاس N توانایی استریلیزه کردن موادی مثل کاغذ و  پارچه‌ را هم ندارد. البته بعضی کارخانه‌ این دستگاه را به نحوی طراحی کرده‌اند که تا حد ممکن وسایل درپوش دار راهم استریل کند پس اگر درهنگام خرید این کلاس به کارخانه‌ ی سازنده ی آن توجه کنید.

کلاس S اتوکلاو

این نوع دستگاه‌ برخلاف مورد قبلی توانایی استریل کردن وسایل درپوش‌دار را دارد اما نکته ی حائز اهمنیت این است که وسایلی که در این اتوکلاو استریل می‌شوند، باید  توسط کارخانه‌ مشخص شده باشند. بنابراین در هنگام خرید این نوع از اتوکلاوها توجه کنید که باید طبق نیاز مجموعه و موادی که باید استریل شوند، آن را خریداری کنید.

کلاس B اتوکلاو

این کلاس پرطرفدارترین نوع اتوکلاو می باشد. دلیل این محبوبیت عدم محدودیت در وسایل استریل شونده می باشد. چراکه پمپ وکیوم بسیار قوی این دستگاه  قادربه استریل کردن تمامی موارد از جمله  وسایل درپوش‌دارو بدون درپوش بیمارستانی و کلینیکی است.

ب) اندازه اتوکلاو:

اندازه ی دستگاه به میزان نیاز و حجم کاری بیمارستان یا کلینیک بستگی دارد. قطعا کلینیک های بزرگ تر با مراجعه کننده های بیشتر باید دستگاه های بزرگتری را تهیه کنند.

نکته:

اتوکلاوهای پیش خلاء  و گرانشی از پرکاربرد ترین انواع اتوکلاو هستند. اگر قصد استریل وسایلی را دارید که پیوستگی اجزای آن محکم نیست از مدل پیش خلاء استفاده کنید اما اگر مقصود شما استریل دیگر تجهیزات و یا مایعات است، نوع گرانشی گزینه ی مناسب تری است.

پ)  اتوکلاوهای دندانپزشکی

این نوع اتوکلاوها به طور معول در حجم کم و به‌صورت رومیزی تولید می‌شوند، محدودیتی برای مواد استریل شونده ندارند و دارای درب اتوماتیک با قابلیت بازشدن دستی هستند. این دستگاه ها طراحی جدیدتری نسبت به انواع دیگر دارند و مجهز به سیستم بخار سریع هستند که قابلیت استریل را افزایش می دهد.جنس بدنه و تجهیزات در هرمدل  این نوع اتوکلاو یکسان و از استیل و فولاد می‌باشد. درواقع تنها تفاوت آن ها در حجم شان است و نحوه استریل  یا سیکل‌ دمایی یکسانی دارند. این وسایل به به طور معمول به شکل افقی تولید نمی‌شوند.

ت) سیکل‌ های استاندارد

هرچه تعداد سیکل‌های دستگاه بیشتر باشد ، می توان تجهیزات بیشتری را درون آن استریل کرد علاوه بر این زمان فرایند ضدعفونی نیز کاهش می بابد. طبق استاندارد EN13060  یک دستگاه رومیزی باید قابلیت سیکل کلاسB  و کلاس S  درفرایند ضدعفونی در دماهای ۱۲۱ و ۱۳۴ را داشته باشد.

ث) اتوکلاو دست دوم یا نو:

خرید اتوکلاو نو یا دست دوم به شرایط مالی شما وابسته است. درنظر داشته باشید که به طورکلی اتوکلاوها عمر طولانی دارند پس اگر با محدودیت بودجه روبه رو هستید از یک اتوکلاو سرویس شده با همان میزان خدمات دهی استفاده کنید.توجه داشته باشید که صرف نظر از خرید اتوکلاو نو یا دست دوم حتما گارانتی محصول را چک کنید. معمولا  گارانتی قطعات برای دستگاه های سرویس شده به مدت ۶ماه و برای یک دستگاه  نو یک الی دو سال است.

ج) نکات مهم در خرید اتوکلاو دندانپزشکی

  • حتما دارای تاییدیه CE باشد و گواهینامه ی سطح جهانی را دارا باشد.
  • بهتر است که از جنس چمبر، استیل ضد زنگ ‌باشد و المنت دور تا دور آن را گرفته باشد.
  • اگر با استفاده از آب مقطر برای دستگاه مشکل دارید ، سیستم دارای  water clean را تهیه کنید تا مستقیما به آب شهری متصل شود. اگر از آب شهری استفاده کردید ، سیستم لوله کشی مناسب آماده کرده و از سیستم سختی گیر جهت جلوگیری از ورود املاح استفاده کنید.
  • اگر سرعت استریل برایتان اهمنیت دارد از اتوکلاو با سیکل سریع زمان خشک کردن استفاده کنید.
  • برندهای دارای استانداردهای ISO, CE, FD  گزینه ی مناسب تری برای خرید هستند.

برای مشاهده آگهی های اتوکلاو اینجا کلیک کنید.

چ) محبوب ترین اتوکلاوهای دندانپزشکی خارجی

تکنوگاز (ساخت کشور ایتالیا)

 یوروندا (ساخت کشور ایتالیا)

ح) محبوب ترین اتوکلاوهای دندانپزشکی ایرانی

آویکو

اتوکلاو FTZ

در پایان:

همان طور که اشاره شد حضور اتوکلاو در دندانپزشکی ها برای جلوگیری از بروز عفونت ها و بیماری ها امری ضروری است. بنابراین با مطالعه ی مطالبدرج شده ی بالا  می توانید اتوکلاو موردنیاز خود را تشخیص و خرید آگاهانه ای را تجربه کنید.

آگهی های مرتبط با این مطلب

یونیت اتوکلاو رادیوگرافی تجهیزات دندانپزشکی
5

یونیت اتوکلاو رادیوگرافی تجهیزات دندانپزشکی

قیمت : 5.000.000 تومان
تهران ، تهران

خریدو فروش کلیه تجهیزات دندانپزشکی یونیت اتوکلاو رادیوگرافی کمپرسور لایت جرمگیر آمالگاماتور اندوروتاری اپکس rvgآرویجی فسفرپلیت و…. برای اطلاعت بیشتر تماس بگیرید.

کامپوزیت دندان
2

کامپوزیت دندان

قیمت : تماس بگیرید
تهران ، تهران

دندان پزشکی بدون درد و استرس را با ما تجربه کنید ایمپلنت کاشت دندان بدون جراحی لثه به روش flapless هنگام با تکنولوژی روز دنیا […]

تجهیزات دندانسازی
4

تجهیزات دندانسازی

قیمت : 1.000.000 تومان
خراسان رضوی ، مشهد

با سلام و احترام دندان یاماهاچی ۶۶۰ دندان ماژور اصلی ۹۲۰ دندان ربی ایتالیا ۷۵۰ دندان پژون ۲۹۰ دندان پلی دنت ۷۰۰ بیوفیلم اکرولاک ترکیه […]