سلامت قلب با مصرف قهوه

سلامت قلب با مصرف قهوه

سلامت قلب با مصرف قهوه

مصرف قهوه که یکی از چالشی‌ترین موضوعات حوزه سلامت است، از زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های ایرانی‌ پیدا کرده و تا‌ به امروز یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها به‌شمار می‌رود. یکی از موضوعاتی که در این‌باره همیشه مورد بحث و تبادل نظر بوده و هست تاثیر قهوه بر بدن انسان می‌باشد. در این مقاله سعی داریم با نگاهی دقیق‌تر به بررسی آن بپردازیم.

از موارد سلامت قلب با مصرف قهوه می‌توان به آنتی اکسیدان اشاره کرد

قهوه با داشتن ماده‌های مختلفی از جمله: آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای هیدروسینامیک و پلی‌فنول‌ها در مبارزه با انواع بیماری‌ها نقش دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش آسیب سلولی در جلوگیری از بروز سرطان و دیگر بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی تاثیرگذارند.

فشار خون

از آنجایی که بدن انسان خیلی سریع با اثرات کافئین هماهنگ می‌شود، بازتاب قهوه بر فشارخون به بدن افراد، میزان مصرف و نظم در مصرف آن ارتباط دارد. در فردی که به شکل منظم قهوه مصرف می‌کند، قهوه نه تنها سبب بالارفتن فشارخون نمی‌شود، بلکه مصرف یک تا سه فنجان درطول روز اثر چشمگیری بر فشار خون وارد نمی‌کند، علاوه براین سبب کاهش تدریجی آن می شود. اما فردی که مصرف قهوه ندارد، بعد از در معرض کافئین قرار گرفتن، ممکن است فشارخون‌اش تا ۱۰ میلی‌متر جیوه افزایش پیدا کند.

آریتمی قلبی

اگر شما هم بعد از نوشیدن قهوه، احساس تپش قلب می‌کنید و بر این باورید که قهوه سبب تغییر ضربان شما شده است، باید بدانید که قهوه دارای کافئین یاهمان ماده محرک سیستم سمپاتیک قلبی است. مصرف کافئین می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب شود اما تا به امروز، مدارک کمی برپایه ایجاد آریتمی قلبی توسط قهوه به‌دست آمده‌اند. باید گفت که نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز به طور قابل توجهی آریتمی کمتری را به جا می‌گذارد، علاوه‌ بر این، تهدید کمتری برای ضربان قلب نامنظم و سریع یا همان فیبریلاسیون دهلیزی ایجاد می‌کند. البته باید گفت که اگر سیستم عصبی سمپاتیک شما نسبت به کافئین حسّاس است، روی مصرف قهوه یا حتی چای خود کنترل داشته باشید.

سکته مغزی

برخلاف باورهای قدیمی مبنی بر افزایش احتمال سکته مغزی توسط قهوه، مجله Circulation بیان می‌کند که پس از مطالعه ۵۰۰۰۰۰ فردی که به شکل منظم قهوه مصرف می‌کردند، اثری از افزایش احتمال سکته وجود نداشت. همچنین نوشیدن این ماده در طی ۱۳ سال خطر سکته را تا ۲۰ درصد می‌کاهد.

بیماری عروق کرونر (CAD)

این بیماری درنتیجه‌ی انباشت رسوبات چربی (پلاک) بر دیواره رگ‌ها به‌وجود می‌آید. پلاک‌ها متشکل از انباشت کلسترول و دیگر مواد هستند و می‌توانند سبب تصلب شرایین یا سخت شدن سرخرگ‌ها بشوند. موضوع اصلی اینجاست که فشارخون و کلسترول بالا در ایجاد وضعیت CAD موثر هستند. اما تحقیقات نشان داده افرادی که یک الی سه فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند در قیاس با دیگر افرادی که قهوه نمی‌نوشند با کاهش ۵ درصدی احتمال ابتلا به  CAD رو به رو بودند.

LDL

قهوه‌های ترکی یا فرانسوی یا مانند آن  که فیلتر نشده‌اند احتمال دارد میزان LDL یا همان کلسترول بد را بالا ببرند. و همچنین با کاهش سطح HDL که در مقابل LDL قرار دارد سبب بالاتر رفتن احتمال بیماری‌های قلبی شوند. این قهوه‌ها همچنین تری‌گلیسریدها را هم کاهش می‌دهند.

نارسایی قلب

از آنجایی که در نارسایی قلب میزان توان پمپاژ در قلب کاهش می‌یابد، مصرف قهوه با افزایش فشارخون در عمل پمپاژ تاثیر مثبت می‌گذارد. این اثر پنج تا دوازده درصدی ممکن است در افرادی که روزانه دو فنجان قهوه می‌نوشند تا ۳۰ درصد نیز برسد.

سلامت قلب با مصرف قهوه

علاوه بر موارد ذکر شده در خصوص تاثیر قهوه بر قلب، مصرف بی‌رویه قهوه می‌تواند تاثیرات منفی بر استخوان (پوکی استخوان)، خواب نامطلوب، رفلاکس گوارشی، کاهش جذب آهن و در دوران بارداری بر جنین بگذارد.

آگهی های مرتبط با این مطلب

دستگاه فیزیوتراپی زیمنس المان
2

دستگاه فیزیوتراپی زیمنس المان

قیمت : 2.100.000 تومان
آذربایجان شرقی ، تبریز

دستگاه فیزیوتراپی زیمنس المان کیفیت عالی چهار پد دو کانال گارانتی دار ((ارسال به سراسر کشور)) پاسخگویی ۲۴ساعته

ست معاینه و لارنگسکوپ
5

ست معاینه و لارنگسکوپ

قیمت : 3.000.000 تومان
فارس ، شیراز

ست معاینه کامل نو مارک Medi Plus Sololite کامل شامل اتوسکوپ و آفتالموسکوپ و آینه و لوازم لازم … ************************** لارنگسکوپ بزرگسال نو سه تیغه […]