مقاله ای جامع در خصوص گوشی پزشکی

مقاله ای جامع در خصوص گوشی پزشکی

در این مقاله هرآنچه باید راجب یک گوشی پزشکی بدانیم تا بهترین گوشی را انتخاب کنیم آورده شده است.

تاریخچه گوشی پزشکی:

پیشرفت ابزار آلات همیشه از مهمترین عوامل در پیشرفت یک علم بوده است. هرچه ابزار بهتری برای شناسایی محیط داشته باشیم، بیشتر در آن علوم جلو می‌رویم. علم پزشکی از مهمترین علوم است که با جان موجودات زنده سر و کار دارد و به علت نبود فضای آزمایشگاهی که بتوان به راحتی آزمون و خطا کرد، نیازمند ابزار بسیار دقیقی است. در این مقاله می‌خواهیم درباره یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین ابزار پزشکی، یعنی گوشی پزشکی صحبت کنیم.

اختراع گوشی پزشکی (Stethoscope)

گوشی پزشکی برای اولین بار در سال ۱۸۱۶ و در کشور فرانسه اختراع شد. رنه لاینک فرانسوی به دنبال محدودیت فرهنگی که در پس معاینه قفسه سینه بیماران داشت، تصمیم گرفت که وسیله‌ای برای حل آن بسازد که این اتفاق موجب شد گوشی بسازد که به سمع بهتر و متمرکز شدن صدا نیز کمک میکرد و به این طریق اولین گوشی پزشکی متولد شد. این گوشی به شکل شیپور بود و یک خروجی برای دریافت صدا و یک خروجی نیز برای دریافت آن داشت.


تبلیغات ویژه در مرجع تخصصی نیازمندی های پزشکی و سلامت

تکامل گوشی های پزشکی

به مرور زمان گوشی‌‌های پزشکی اولیه شکل جدیدتری به خود گرفتند و از یک خروجی دریافتی به دو خروجی تبدیل شدند تا شنیدن صداها توسط پزشک بهتر صورت گیرد. بعد از این تغییر، بقیه متخصصان تلاش کردن نواقص این طرح را برطرف کردند و نوآوری خاصی در آن صورت نگرفت. دکتر لیتمن در سال ۱۹۶۰، پزشکی ویژگی‌های صوتی و آکوستیکی گوشی پزشکی را تقویت کرد و اثر مهمی در این وسیله گذاشت.

گوشی های پزشکی دیجیتال

این پیشرفت‌ها تا به امروز ادامه داشته و با وجود حفظ ساختار اولیه گوشی‌ پزشکی، در جزییات آن‌ها تغییرات بسیاری اتفاق افتاده است به شکلی که امروزه گوشی‌های پزشکی تولید می‌شود که به آن‌ها گوشی پزشکی هوشمند می‌گویند. این گوشی‌‌های پزشکی دارای ویژگی‌های مختلفی از جمله تقویت صدای چند برابری هستند.  

انواع گوشی پزشکی

با آنکه فرض می‌شود گوشی پزشکی کار زیادی را انجام نمی‌دهد، اما گوشی‌های پزشکی انواع مختلفی دارند که هریک کاربرد متفاوتی دارند. متداول‌ترین کاربرد گوشی‌های پزشکی غربال‌گری و یا تشخیص اولیه است. در این مقاله به صورت مختصر به معرفی انواع گوشی پزشکی می‌پردازیم و ۳ نوع مختلف آن را معرفی خواهیم کرد. علاقه‌مندان به توضیحات بیشتر می‌توانند مقاله تخصصی‌تر مربوط به انواع گوشی پزشکی را بخوانند.

گوشی پزشکی آکوستیک

گوشی طبی آکوستیکی معروف‌ترین و شناس‌ترین مدل بین گوشی‌های پزشکی موجود در بازار از دید عامه مردم است. به گوشی پزشکی آکوستیکی اصطلاحا “گوشی پزشکی مکانیکی” نیز گفته می‌شود.

علت این نامگذاری آن است که این گوشی‌‌ها ساده‌ترین نوع گوشی‌‌های پزشکی هستند و با این حال توانایی دریافت صدا از اعضاء مختلف بدن مثل صدای ریه، صدای قلب، معده و دیگر اعضا استفاده کرد. این گوشی از ۳ بخش اصلی دیافراگم (که وظیفه دریافت صدا از بدن را دارد)، تیوب (یا لوله) و گوشی (که در داخل گوش قرار میگیرد) تشکیل شده است.

گوشی پزشکی الکترونیکی (هوشمند)

گوشی‌های پزشکی هوشمند، به علت توانایی در افزایش صدا (افزایش صدا تا ۱۷ برابر) از جایگاه ویژه‌ای در بین گوشی‌های پزشکی برخوردار است. این گوشی‌ها دارای سنسورهایی هستند که که صداهای دریافتی از طریق دیافراگم را تقویت می‌کند و صدایی واضح را در اختیار شنونده می‌گذارد. طبیعتا قیمت این گوشی‌ها نیز از گوشی‌های آکوستیکی بسیار بیشتر است.

گوشی پزشکی نوزاد (جنین)

این گوشی پزشکی صرفا طراحی شده تا صداهای ضعیفی که از سینه نوزاد ساطع می‌شود را دریافت کند. این گوشی‌ها به علت کاربرد خاص‌‌تری که نسبت به دیگر گوشی‌های پزشکی دارند، عمومیت کمتری دارند.                 

گوشی دامپزشکی

بعد از معرفی انواع گوشی‌هایی که برای انسان مورد استفاده بودند، برای معاینه دام و حیوانات ( اعم از پرندگان و خزندگان و چهارپایان ) نیز از استتوسکوپ استفاده می‌شود. گوشی‌های دامپزشکی نیز دارای ویژگی‌های خاصی هستند که برای معاینه حیوانات مناسب بوده و گاها تفاوت‌هایی با گوشی‌های پزشکی معمولی که برای انسان استفاده می‌‌شود دارند.

گوشی پزشکی

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با گوشی پزشکی، نحوه انتخاب یک گوشی پزشکی خوب، و این که کمی دقیق‌تر اجزای یک گوشی را بشناسیم و طرز کار علمی آن را درک کنیم و سپس به سراغ این مطلب برویم که گوشی پزشکی خوب، دارای چه ویژگی‌هایی است را به شما اعلام کنیم.

اجزای گوشی پزشکی

هر گوشی پزشکی شامل ۳ بخش اصلی است:

  1. سر گوشی
  2. تیوب (ریموت دیجیتال مربوط به گوشی­‌های هوشمند است که مورد بحث ما نیست)
  3. گوشی

سرگوشی (دیافراگم):

دیافراگم بخشی از گوشی پزشکی است که روی بدن قرار می‌گیرد و صدای درون بدن را دریافت و تقویت می‌کند. 

بل:

به بخش پشت دیافراگم گفته می‌شود که توانایی ردیافت صداهای بم‌تر را دارد.

تیوب:

تیوب (یا لوله) مسؤل انتقال صدا از بخش دیافراگم به سمت گوشی است. جنس و اندازه این لوله در انتقال درست صداها بسیار پر‌اهمیت است.

گوشی:

در انتها نیز این صدا به بخش “گوشی” می‌رسد و از آنجا نیز به گوش پزشک منتقل می‌گردد.

بهترین گوشی پزشکی چه ویژگی دارد؟

گوشی پزشکی مناسب دانشجو چه ویژگی‌های دارد؟! قیمت گوشی پزشکی چقدر در انتخاب آن مؤثر است!؟ قطعا این سوالات بسیاری از دانشجویان است. در این مقاله می‌خواهیم تا به این چالش مهم که هر دانشجویی که می‌خواهد گوشی پزشکی تهیه کند با آن روبرو خواهد بود بپردازیم و راهنمایی‌هایی در جهت رفع آن انجام دهیم. می‌دانیم که امروزه گوشی پزشکی جزء اولین ابزارهایی است که هر دانشجوی تجربی (اعم از پزشکی، پرستاری و دامپزشکی و …) با آن سر و کار دارد و گستره ی کاربردی متنوعی دارد. اما سوال اساسی اینجاست که بهترین گوشی پزشکی چه ویژگی دارد؟! مبنای انتخاب آن چیست و چگونه عمر مفید این وسیله را افزایش دهیم؟!

در انتخاب یک گوشی پزشکی مناسب دانشجو باید پارامترهای مختلفی را در نظر داشت. به طور کلی این پارامترها را به دو بخش اصلی تقسیم میکنیم که باید به هر بخش توجه ویژه‌ای کرد، وجه اول توجه به محیط کار و بخشی است که می‌خواهیم با گوشی مورد معاینه قرار دهیم (مثل قلب، ریه و…)، وجه بعدی ویژگی‌های فیزیکی خود گوشی پزشکی است، مثل طول لوله، انعطاف و… . مجموعه عوامل یاد شده باعث می‌شود تا یک گوشی پزشکی از تمامی منظرها برای مصرف کننده خود مورد قبول باشد.

(یکی از متخصصین قلب به مزاح  میگفتن که زمان ما رایج بود که گوشی پزشکی هر چی سنگین تر باشه و تیوبش قطور تر باشه بهتره… 😊)

حال به بررسی دو بخش یاد شده می‌پردازیم.

نوع تخصص پزشک

عضوی که مورد معاینه قرار میگیرد نیز در انتخاب گوشی پزشکی بسیار موثر است. به عنوان مثال برای متخصصان قلب و عروق که صدای قلب از اهمیت بالایی برخوردار است، گوشی‌های پزشکی خاصی (کاردیولوژی) در نظر گرفته شده است و فیلترهای صدایی آن کاملا متناسب با فرکانس‌های قلب ساخته شده است. در این بخش دقت و شفافیت صدای دریافت شده اهمیت بالایی دارد که به همین دلیل از گوشی‌های پزشکی سطح بالاتر معمولا استفاده می شود.

شرایط محیط بیرونی گوشی پزشکی

اولین سوال در این بخش، این است که شما در چه فضایی مشغول به کار هستید؟ دانشجو هستید یا متخصص!؟ آیا این فضا ساکت و آرام است یا فضایی شلوغ با تعداد مراجعات بالا در روز است. آیا در حال خدمت به سنین خاصی از مراجعین مثل کودکان هستید یا نه با همه رنج سنی در تعامل هستید! تخصص شما چیست و برای کدام عضو بدن می‌خواهید از گوشی پزشکی استفاده کنید. این‌ها اصلی‌ترین سوالاتی هستند که باید قبل از تهیه گوشی پزشکی از خود بپرسید.

پس ابتدا باید بدانیم که در چه محیطی کار میکنیم، اگر محیط ما ساکت است و صدای مزاحمی در آن وجود ندارد، بهترین گوشی پزشکی که می‌توانیم به سادگی از استفاده کنیم گوشی پزشکی مکانیکی است. اما در صورتی که در محیط شلوغی هستیم، برای مثال در آمبولانس کار میکنیم یا آنکه ممکن است گوش شخص شنونده کمی ضعیف باشد، بهترین گوشی پزشکی، گوشی‌های دیجیتال است که توانایی تقویت صدا تا چندین برابر را دارند.

مخاطبی که معاینه می شود

مسئله مهم بعدی اشخاصی هستند که با آن‌ها مواجه هستیم. چنانچه مخاطب ما کودکان هستند، بهتر است گوشی‌هایی انتخاب شود تا صداهای زیر (کم فرکانس) را بهتر تشخیص می‌دهد و کارایی بیشتری در این بخش دارد یا  برای افراد شاغل در بخش بیهوشی نیز گوشی‌های مخصوصی وجود دارد که از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ همچنین گوشی پزشکی مناسب دانشجو باید به گونه‌ای باشد که صداها را به خوبی دریافت و انتقال دهد؛ بنابراین تخصص فرد نیز در انتخاب گوشی مهم است. البته که تمام این موارد در نهایت به میزان تقویت صدا در گوشی و قدرت دریافت صداهای زیر یا بم خلاصه می شوند.